تالارداران معمولا خود را درگیر جزئیات امور راه اندازی تالار نمیکنند و تنها با نظارت بر بودجه و پیشرفت کار، حضور خود را اثبات میکنند؛ اما به شدت روی جزئیات حساس هستند و اعتقاد دارند که راه اندازی صفر تا صد باید طبق برنامهی زمانبندی شده و براساس متریال از پیش تعیین شده پیش برود. انتظار دیگری هم از یک مدیر برجسته نمیرود که چون راه اندازی تالار نخستین پله از پلههای ترقی او است، ممارست بیشتری نشان دهد. هرچقدر وسعت تالار بیشتر باشد، بحث راه اندازی رستوران آن هم به اندازهی سالن اصلی اهمیت دارد و سود کلانی را در کنار رزرواسیون اصلی، به ارمغان میآورد. مقدمه را کوتاه میکنم تا سریعتر با مومات راه اندازی صفر تا صد تالار آشنا شوید.
سوای بحث استخدام پرسنل که برای راه اندازی تالار به ذهن هر احدی میرسد، انتخاب محل مناسب براساس برآوردهای اقبال مشتریان و نزدیکی به مراکز شهری، نورپردازی درخور و بهروز و متناسب با یک تالار شیک، راه اندازی رستوران و تعبیهی مکانهایی برای گرفتن عکس و. از مواردی هستند که در راه اندازی صفر تا صد تالار باید برای آنها پلن طراحی کرد و هرکدام را زیر نظر متخصصان امر، به ایدئال نزدیک کرد. دیزاین یک لباس متحدالشکل که خدمه را از سایر افراد تفکیک کند، فکر بسیار بکری است که در همان مراحل اولیهی راه اندازی تالار باید در مورد آن بحث و تبادل نظر اتفاق بیفتد. وقتی جذابیت این راهبرد بیشتر میشود که در راه اندازی رستوران هم برای مسئولان چینش غذا، لباس متفاوتی نسبت به دیگر کارکنان تالار در نظر گرفته شود تا به این طریق، تنوعی در سلیقهی دیداری مهمانان ایجاد و بر نقدهای مثبت از تالار شما افزوده گردد.
اولین مرحلهای که حضور مدیران برای راه اندازی صفر تا صد به شدت ضروری است، چالش بهترین محل برای تأسیس تالار است. همگی میدانیم که مجوز تالارها بیشتر در حومهی شهرها صادر میشود و اگر خوششانس باشید، محلی در بافت شهری به تور شما بخورد. اما اگر شما راه اندازی تالار را به صورت روتین در ردیف سایر تالارها مجسم کنید، طولی نمیکشد که مجبور میشوید هزینههای کلانی برای تبلیغات و بازاریابی خرج نمایید؛ اما چرا؟ وقتی در اطراف تالار شما، تعداد زیادی تالار دیگر هم وجود داشته باشد، هر بازدیدکنندهای که به شما سر میزند، میگوید بد نیست بین راه، آماری هم از دیگر تالارها بگیرد. در این حالت، محدودیتهایی در راه اندازی تالار دارید؛ چرا که باید به شدت رقابتی عمل کنید تا بتوانید رگ خواب مشتریان را به دست بگیرید. این مسئله شاید تا جایی پیش رود که مجبور باشید در هزینههای راه اندازی رستوران تجدید نظر کنید.
وقتی همهی این فاکتورها را لحاظ کردید، دست آخر به راه اندازی رستوران میرسید. آنچه بیشتر در چشم مشتریان است، کیفیت لوازم پذیرایی و رفتار پرسنل است که یک مدیریت ابتدایی در هنگام راه اندازی صفر تا صد میخواهد و یک مدیریت میدانی که باید سرخدمتکار زبدهای استخدام کنید تا بتواند منش کارکنان را طبق اصول حرفهای تعریف کند. با به حقیقت پیوستن این نکات، بقیهی کارهای راه اندازی رستوران به لیست خرید و تخمین زمان پختوپز و. خلاصه میشود که یک سرآشپز باسابقه، میتواند بار این کارها را از دوش مدیران بردارد.
همانطور که دیدید، راه اندازی تالار آنچنان هم سخت نیست، اگر طبق اصول آن قدم بردارید.